Om verksamheten

Allt vi gör, gör vi på barnets villkor

Barn är nyfikna, fulla av upptäckarglädje och ivriga på att lära sig nya saker. Det här upptäckte Maria Montessori för över 100 år sedan. En annan upptäckt var att barnens intresse varierar med ålder och mognad.

En förskola från 1982

Montessoriförskolan Regnbågen i Älvsjö är ett föräldrakooperativ. Vi är med i kommunens barnomsorgsplan och arbetar efter förskolans läroplan Lpfö -98. Vi grundades 1982 som deltidsförskola och är idag en heltidsförskola med 32 barn och tre avdelningar.

Lokaler

Förskolan ligger i ett lugnt område i Älvsjö. Vi har rymliga lokaler, anpassade för barnen. Leksaker och pedagogiskt material är i barnens nivå och tillgängligt för alla. Till god hjälp i pedagogiken har vi montessorimaterial som både utmanar motorik och sinne!

På vår stora gård ryms tre rutschkanor, sandlådor, lekborg, träbåt, träbil och en lekkulle, som på vintern förvandlas till pulkabacke. Gården angränsar till en äng och en lekplats som både är en samlingsplats i verksamheten och för föräldrar och barn vid hämtning. I närområdet finns flera lekparker och andra spännande utflyktsmål för barnen.

Kost och måltider

Vi får vår mat från en cateringfirma som till allra största del serverar ekologisk och KRAV-certifierad mat utan halvfabrikat. Minst en gång i veckan erbjuds vegetarisk mat. På eftermiddagen äter vi mellis. Barn som lämnas tidigt erbjuds dessutom möjlighet till frukost.

Vår personal

På Regnbågen är det åtta personal plus förskolechef, som även arbetar i barngrupperna. Vi har montessorilärare, förskolelärare och en pedagog med högskoleutbildning inom bland annat psykologi.

Öppettider

Stockholms Stads ramtider för förskolor är 6.30 – 18.30. Våra öppettider regleras utifrån våra medlemmars behov av barnomsorg och är för närvarande 7.30 – 16.45. Vi sommarstänger under fyra veckor i juli.