Ett år på Montessoriförskolan Regnbågen

Ett år på Montessoriförskolan Regnbågen

Augusti – allting börjar om

Ett år hos oss börjar egentligen i augusti. Efter en lång sommar börjar det nya skolåret med inskolning för de allra minst på småbarnsavdelningen Solstrålen. Och just vår inskolning är ett fint bevis på att vi sätter barnet i centrum. Varje barn får en utsedd pedagog som har ett extra ansvar över varje barn den första tiden. Hur lång tid tar då en inskolning? Här får barnet styra, men oftast tar det ett par dagar och vi har individuella scheman utifrån barnets förutsättningar. På storbarnsavdelningen Regndroppen har vi tackat av de barn som börjar sexårsverksamhet till hösten och även här ska en ny grupp formas. Liksom i mittengruppen Snöflingan. 

September – vi drar till skogs eller parks 

När hösten närmar sig och de nya grupperna börjar sätta sig börjar vi med våra utflykter. Korta på 50 meter till en början för de minsta, till närliggande skogar för de största barnen. Det här gör vi i alla fall en dag i veckan för att upptäcka, leka, lära oss och uppleva hur kul naturen kan vara. Våra största barn är med i Skogsmulle, Friluftsfrämjandets friluftsverksamhet som är väldigt pedagogiskt uppbyggd. De mindre barnen upptäcker också skogen och närliggande parker utifrån deras förutsättningar. Alltid med barnet i centrum! 

Oktober – fadderverksamheten rullar på 

De barn som börjar på storbarnsavdelningen Regndroppen får alla en fadder. Faddern är ett äldre barn som kan rutiner och vet hur de flesta moment går till under en dag. Tanken är att faddern ska visa det nya barnet runt och samtidigt stärka gruppkänslan. Det är alltid lika häftigt att se hur en fadder växer med det nya ansvaret. Barn kan mer än omgivningen ibland tror! Att klä ut sig är kul så under oktober firar vi självklart Halloween. Vi vill inte att barnen har masker för ansiktet eftersom det kan skrämma de mindre barnen. Som sagt, Halloween ska ju vara kul. För alla! 

November – vi pratar pedagogiskt om årstider 

Vårt träd är en stor källa till kunskap. Vi följer årstiderna och har olika projekt kopplat till vilken tid på året det är. Vi tillverkar gröna blad på våren, svampar på hösten och snöflingor på vintern för att bara nämna några saker. Förståelse för årscykeln är något vi lägger mycket fokus på och är en grund för att sedan bli mer detaljerade och prata månader, veckor och dagar. Under november brukar vi inte sällan ha en gosedjursdag. Inte bara för att barnen får visa upp sitt speciella gosedjur, utan också för att de får se vilka favoriter kompisarna har. Pedagogerna tar såklart chansen att prata om hur lejon och elefanter lever, var på kartan de finns och vad de äter. Att lära sig kan vara – och ska vara – kul. 

December – snö (?) och lucia 

Repetition pågår! Nästan varje dag faktiskt och det är årets luciafest som vi övar inför. För de yngsta barnen är det första bekantskapen med de välkända visorna, de lite spricker upp i leenden eftersom de minns vissa melodier och de äldsta kan verkligen ta sig ton och får en större förståelse för texterna. Vi är helt enkelt taggade inför årets ljusfest. Vår sociala grupp ordnar med alla våra träffar, från att fixa fika till årsmötet och hitta på menyn till sommarfesten till att styra upp föräldrakväll och att planera luciafikat. En viktig och rolig grupp för vårt kooperativ! 

När eller om snön kommer tar vi tillfället i akt att prata om vatten i olika former, fryser påsar med vatten utomhus och väcker nyfikenhet på så sätt. 

Januari – äntligen ny termin

Vi är utvilade och mycket väl rustade att kasta oss in i nya roliga lekar, upptäckter och kunskaper. Extra roligt blir det ju när vi har lite snö att glädjas åt, roa oss med och lära oss av. Och att ljuset är på väg tillbaka är ju superhärligt. Januari kan också bjuda på en och annan utflykt med finkultur på schemat. Till exempel genom att åka med de större barnen på dockteatern Tittut.

Februari – utomhus både vaken och sovande 

Vi får passa på när det finns snö i Stockholm! Som alltid kopplar försöker vi koppla det som händer runtom oss till kunskap, i det här fallet att snö egentligen ju är jättekallt vatten. Och det här frusna vattnet går att ha jättekul med både på vår gård och på de utflykter vi gör. 

Den kallaste månaden är här, men det påverkar oss inte så mycket. Vi brukar inte prata så mycket om vädret på förskolan eftersom det spelar väldigt liten roll för vår verksamhet. Vi är ute oavsett väder och de minsta barnen sover utomhus året om, ända ner till -15°C. Självklart rejält påbyltade!  

Mars – är det där ett vårtecken? 

Vi försöker prata mycket om naturen på vår förskola. Vårtecken är en sådan sak. Att se de första snödropparna kan leda in till en diskussion om naturen som tar fart efter en lång vinter, om ljuset som återvänder och om färger från grått till grönt. Det gäller bara att vara uppmärksam på barnets intresse och göda det mer kunskap utifrån barnets förutsättningar. 

Inne då, är det verkligen vetenskapliga experiment vi gör på förskola? Är inte det lite väl tidigt? Absolut inte. Vi har en mängd olika verktyg som sätter igång tankar och fantasi hos barnen och som med en pedagogs stöd ger nya roliga kunskaper. Det är fascinerande hur vetgiriga och nyfikna barn kan vara och hur kompetenta de är. Barn kan!

April – nu ska det bli vårfint

Att städa hemma är inte det roligaste som finns, men att göra det en gång per termin på förskolan där du har barn känns meningsfullt. Det brukar ta tre timmar och blir också en trevlig stund för föräldrarna att ses på ett annorlunda sätt och lära känna varandra mer. Dessutom får vi ju en skinande ren förskola! 

Utomhus åker cyklarna fram och det är fascinerande att barn ganska snabbt lär sig trafikreglerna. Ja, trafikregler i det här fallet är att inte köra för i närheten av de minsta barnen och att kompisen bakpå måste vara beredd när det är dags att köra. Allt på barnens villkor på vår stora och fina gård!

Maj – skogen knakar 

Maj kan vara både senvår eller försommar. Hursomhelst så tar vi varje chans vi har att ge oss ut i skogen, oavsett om det är träden precis utanför förskolans grindar eller i lite mer riktig skog några hundra meter bort. Vi tar med oss löv, pinnar, skott och allt möjligt som naturen skapar och som bjuder in till kunskap. 

Våren brukar vara en period fylld av födelsedagar och att fylla år på Montessoriförskolan Regnbågen är speciellt. Innan födelsedagen har föräldrarna fått skriva lite om de första levnadsåren och en pedagog läser detta för barnen på avdelningen under en speciell samling. Barnen spetsar verkligen öronen och lyssnar intensivt, samtidigt som de lär sig ett och annat om sin kompis. 

Juni – äntligen sommarfest

Som alltid när den ljuva sommaren nalkas har vi knytkalas på vår stora gård. Det brukar vara en uppskattad eftermiddag och kväll där vi bland annat lyckönskar de barn som börjar skolan till hösten. Såklart är det alltid lite vemodigt också att säga hejdå till de barn som varit på förskolan runt 75% av sitt liv på förskolan. Men många av dem kommer ju tillbaka för att hämta syskon eller för att gå på nästa års sommarfest med sina yngre syskon. Det här är en viktig del av vår sommarfest, att äldre barn får chansen att återigen hänga på sin förskola för en kväll och få minnas hur det var att vara ”en liten plutt” när de nu är värsta stora skolbarnen. Storebröder och storasystrar brukar tycka att sommarfesten är en riktig höjdare. 

En termin går rasande fort här på Montessoriförskolan Regnbågen. Nu tar pedagoger och barn ett välbehövligt sommarlov och laddar batterierna inför höstens alla upptäckter och saker att lära sig.